Welkom bij de verdiepingsmodule Breingezondheid - Better Health Academy

Welkom bij de verdiepingsmodule Breingezondheid

Welkom , Breingezondheidscoach in spé

Welkom bij jouw online leeromgeving voor de vakmodule Breingezondheid & natuurlijk AD(H)D expert! In deze omgeving kun je makkelijk navigeren en alles vinden wat je nodig hebt om deze module succesvol af te ronden.

In bovenstaande video legt Amber Albarda, oprichter van de Better Health Academy & (kinder)Voedingscoach, auteur en NLP Trainer uit wat je zoals kunt verwachten van de opleiding. Heel veel plezier alvast!

Per les heb je toegang tot alle theorie, videolessen, extra pdf's met oefeningen, menu's en ander bonusmateriaal. Aan de linkerkant vind je de menubalk waaruit je snel kunt kiezen welke les of onderdeel je wilt aanklikken. Uiteraard zijn er ook momenten dat je vragen kunt stellen en we elkaar 'live' kunnen zien. Daarvoor zijn de online vragenuurtjes, waar je onder het kopje 'praktische informatie' meer over kunt lezen.

Klaar met een les? Aan het eind van iedere les kun je onderaan de button 'markeer als compleet' aanvinken. Door deze aan te klikken houdt het systeem voor jou lekker makkelijk bij waar je bent gebleven. En uiteraard kun je een afgeronde module altijd weer in om nog eens goed te bestuderen.

Voor nu alvast heel veel succes en vooral veel (leer)plezier!

 

 

Voorwoord van Amber

 

"Zo zwaar als duizend vissen op elkaar"

“Liefde is het beste medicijn om met AD(H)D en de symptomen hiervan om te gaan” heb ik ooit ergens gelezen. Nu weet ik niet wat de auteur er precies mee bedoelde, maar ik kan het er alleen maar volmondig mee eens zijn. Liefde voor jezelf wanneer het je twee uur duurt om de keuken op te ruimen omdat je steeds wordt afgeleid (‘oh, een haarspeldje van de kleinste, die hoort boven, dat ga ik meteen even doen’, en: ‘oh, dit formulier moest ik nog invullen, waar had ik nu toch een pen?’ - En tijdens de zoektocht naar een pen krijgt een binnenkomende WhatsApp alle aandacht en is de keuken weer vergeten…), liefde voor je kind dat niet de hoogste cijfers haalt op school, prijzen wint of de bal niet zover schopt als jij had gehoopt. Liefde en waardering voor hun briljante, niet neuro-typische brein dat wèl ongelofelijk creatief, geestig, snel en nieuwsgierig is.

Liefde en waardering is alleen niet het eerste waar je aan denkt wanneer je ziet hoe de maatschappij op dit moment met een niet neuro-typisch brein omgaat. Hoe het er een etiketje op plakt. Een ‘aandoening’ of ‘ziektebeeld’ zijn normaal geaccepteerde termen en medicatie is in vele gevallen gewenst of zelfs geëist. Uiteraard is in sommige gevallen medicatie zeer gewenst wanneer je gebukt gaat onder ernstige symptomen (omdat door gevolgschade, tekorten en/of andere gebeurtenissen de voordelen van je predispositie inmiddels hebben plaatsgemaakt voor de last van klinische ADHD), maar in veel gevallen is het ook zo dat jouw de brein niet ‘klikt’ met hoe onze maatschappij is ingericht. Stilzitten, opletten, studeren en niet voor je beurt praten is doorgaans niet hoe een slim en impulsief brein graag bezig is.

De cijfers die worden bijgehouden laten zien hoe erg je dan opvalt: ‘De hoeveelheid kinderen met ADHD is de afgelopen jaren flink toegenomen. In de Verenigde Staten is in de jaren 2003 tot 2011 de hoeveelheid kinderen tussen 4 en 17 jaar gediagnosticeerd met ADHD met een schokkende 42% gestegen[1]. Procentueel gezien heeft naar schatting 2-7% van alle kinderen ADHD klachten [4], waarvan twee tot soms wel tien keer meer bij jongens dan meisjes. ADHD-achtige symptomen zijn nog veel hoger, en liggen soms zelfs rond de 25%’ [5] lezen we in diverse vakbladen. Ook het medicijngebruik hiervoor neemt steeds meer toe. In het jaar 2000 werd er door de Nederlandse apotheken ongeveer 178.000 recepten voor methylfenidaat afgegeven. In 2010 was dit 980.000, en in 2017 rapporteerde de Stichting Farmaceutische Kengetallen dat er in dat jaar 1,3 miljoen recepten van dit geneesmiddel voor ADHD werden verstrekt.

In goed gezelschap

Tot zover de depressieve getallen en even zo negatieve onderzoeken. Want wat zegt dit nu eigenlijk? Dat steeds meer kinderen zo buiten de norm vallen dat ze in de ogen van de maatschappij medicatie nodig hebben. En hebben ze dit inderdaad nodig of zijn er andere manieren om de talenten die ze beschikken naar buiten te laten komen? Uiteraard zijn er altijd gevallen waar medicatie simpelweg geen optie, maar noodzaak is. Maar wat is daar aan de hand? Hoe is de initiële andere bedrading waarvan veel mensen deze hebben, veranderd in onhandelbare symptomen? Ik noem even een rijtje van mensen die volgens het forum ADHDblog.nl ook anders bedraad zijn: acteur Jim Carrey (deze zal je niet verbazen), maar ook Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart, Steven Spielberg, Lewis Carroll Amerikaanse oud-president Dwight Eisenhower, Prince Charles, Walt Disney, Salvador Dali, Henry Ford, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Abraham Lincoln en Thomas Jefferson; ook oud-presidenten van Amerika, en uit ons land Katja Schuurman, Georgina Verbaan, Lenette van Dongen, Linda de Mol, Brigitte Kaandorp, Loretta Schrijver, Hans Teeuwen, Pierre Wind en vele.. vele anderen. We bevinden ons dus in creatief en talentvol gezelschap. Anders bedraad zijn brengt ook talloze cadeaus met zich mee.

Pluspunten

In deze opleiding gaan we in op wat het betekent om anders bedraad te zijn, en vooral op de pluspunten die hierbij horen. En daar hoort inderdaad ook bij dat we kijken waar het vervolgens mis kan gaan of is gegaan, want simpelweg aanleg hoeft nog geen last te betekenen. Wat kan er wel aan de hand zijn? Voedingsstoftekorten die ertoe leiden dat de juiste neurotransmitters niet meer (voldoende) aangemaakt worden of het brein anderzijds niet meer goed kan functioneren, hetzij door neuro inflammatie of gevolgschade van een ander soort. En hoe je dit vervolgens weer in goede banen leidt. We gaan in op epigenetica, methylatie, voeding & je brein, supplementen, cognitieve training en handvatten en alles wat je nodig hebt om de heftigheid van de symptomen te dempen, de balans in je lichaam en rust in je brein terug te vinden zodat er ruimte is om de geschenken, de talenten die iemand met AD(H)D bezit, volledig uit te pakken en deze in je voordeel te laten werken. Deze opleiding geeft je een uitgebreid stappenplan, een protocol wat bewezen werkt, niet alleen preventief maar ook wanneer er klachten zijn.

Deze methoden, het protocol voor ADHD Natuurlijk is iets wat je even tijd kost om te implementeren, om te integreren. Net als het opvoeden van een kind met ADHD een marathon en geen sprint is, is deze opleiding ook bewust verdeeld over een aantal maanden opgezet om alle info goed te laten bezinken en doordringen. En om je de tijd te geven zaken te implementeren en wellicht de eerste resultaten al te zien.

En ze zijn heerlijk om te zien. Heerlijk wanneer er ruimte komt om de pluspunten van het snelle brein - dat wij in deze opleiding een 'Ferrari-brein met fietsremmen’ noemen - aan het werk te zien. Een collega-ondernemer verwoordde het laatst heel treffend toen hij zei: “Ik zou mijn brein met geen ander willen ruilen. Ik ben creatiever, sneller, gedurfder dan de meeste mensen die ik ken. Ik wacht niet angstvallig af en krijg zaken gedaan. Tuurlijk wordt mijn omgeving (en ik ook) soms moe van mijn warrigheid en maak ik veel zaken niet af, maar daar heb ik dan weer andere mensen voor. Voor mij geen neuro-typisch brein alsjeblieft.” Wat een verfrissende kijk op de zaken.

En als ik mijn zoontje van zes, met wie ik laatst na een zeer ongestructureerde en moeilijke ochtend vrij gestrest naar school liep, hoor zeggen dat zijn rugtas “net zo zwaar is als duizend vissen op elkaar” dan smelt mijn hart. Zo denkt mijn kleine beelddenkertje, dat van de juf moest blijven zitten omdat zijn schrijven nog niet op orde was. Hoe heerlijk om een brein te hebben dat zo nadenkt over de doorgaans gewone dingen in het leven!

Beste aanstormende breinexpert, geniet van deze verdiepingsmodule. Ik hoop dat jullie ook de kans krijgen om met dit Better Health Stappenplan talenten naar boven te halen, tekorten aan te vullen, breinemmers te legen en het brein van zoveel mogelijk kinderen en volwassenen tot hun recht te laten komen.

Een mooie reis!

Tekst selectie is niet mogelijk, de inhoud van deze website is beveiligd
Scroll naar boven